Blog


Krok 1.: Začiatok elektronickej komunikácie so štátom

komunikacia-so-statom          Prvý článok z cyklu blogov o elektronických schránkach určených na komunikáciu so štátom uzrel svetlo sveta. Je založený na mojich poznatkoch a osobných skúsenostiach. Jeho snahou je zrozumiteľne popísať fakty  o elektronických schránkach a pomôcť sa zorientovať v tejto novej téme.

          V texte používam zjednodušené výrazy ako e-schránka = elektronická schránka, fyzická osoba = občan, fyzická osoba – podnikateľ = živnostník, právnická osoba = firma. Poďme na to.

Kto mi schránku zriaďuje a koľko ich mám?

          Zriadenie e-schránok upravuje zákon č. 305/2013 Z. z. a e-schránky sú zriaďované Úradom vlády SR pre občanov (zriaďované automaticky po dovŕšení 18.roku života), živnostníkov a firmy.  Kto je konateľom spoločnosti, má zriadené dve schránky: ako občan a ako firma, resp. jej konateľ.

Môžem cez e-schránku komunikovať s inou firmou či susedom?

          E-schránka slúži na komunikáciu mňa ako občana alebo mňa ako firmy so štátom. Štátom rozumiem nie (ne)obľúbeného ministra, ale úrad, ktorý vydal nejaké úradné rozhodnutie, napr. rozhodnutie súdu, rozhodnutie o exekúcii, rozhodnutie o začatí kontroly a pod.

Prečo sa vôbec mám zaoberať e-schránkou?

          Do konca roka 2016, čiže do 31.12.2016 sa určite zaujímam o svoju e-schránku, ak mám firmu a som  štatutárny orgán, nakoľko po tomto dátume bude doručovanie úradných rozhodnutí pre firmy vykonávané IBA elektronicky a uplynutím lehoty na podanie odvolania, spravidla 15 dní od doručenia, bude takto doručené rozhodnutie považované za doručené a právoplatné.  Ak sa do svojej firemnej e-schránky prihlásim kedykoľvek od 1.8.2016 do 31.12.2016, týmto prihlásením sa e-schránka považuje za aktivovanú a doručovanie úradných rozhodnutí bude prebiehať elektronicky. Od 1.1.2017 je e-schánka firmy aktivovaná automaticky, hoc aj bez prihlásenia konateľa a doručovanie bude prebiehať elektronicky. Pozor na to!

Je možné aktivovanú e-schránku deaktivovať?

         Aktivovanú e-schránku je možné deaktivovať na doručovanie úradných rozhodnutí, len ak som občan alebo živnostník, firma deaktiváciu e-schánky nevie urobiť.

Ako sa do e-schránky dostanem?

         Na prihlásenie do e-schránky potrebujem mať občiansky preukaz s čipom a odporúčam si hneď  vypýtať aj elektronický zaručený podpis.  Celé to stojí 4,50€, štandardná lehota je 30 dní a vybavuje sa na oddelení dokladov Okresného riaditeľstva Policajného zboru v ktoromkoľvek meste.  Čítačku kariet dostanem zdarma, vyvarujem sa problémom v ďalšom živote a nestratím BOK, PIN ani PUK, ktoré som nadiktoval pri vybavovaní občianskeho preukazu.
         Prehľadne zoradené informácie o získaní e-občianskeho preukazu  v Trende: 6 rád ako vybaviť e-občiansky a elektronický podpis. 
         Keď to mám celé vybavené, občiansky preukaz s čipom aktivovaný a čítačku nažhavenú, otvorím si stránku www.slovensko.sk a idem na vec.

Čo musím urobiť ako prvé na stránke www.slovensko.sk?

        Nainštalujem si softvér, aby všetko fungovalo. Osobne som inštalovala programy trikrát, raz som to skúšala na Windows 7 a na Windows 10, ktoré boli na netbooku Acer. Bohužiaľ bez úspechu. Neviem posúdiť, čo bolo príčinou zlyhania, každopádne na klasickom stolovom počítači s Windows 7 inštalácia prebehla bez problémov.

Potrebujem nainštalovať aplikácie:
1. prihlasovací softvér do e-schránky:  eID klient
2. ovládače čítačky občianskeho preukazu:  IDBridge CT30
3. aplikácia na používanie elektronického zaručeného podpisu: Aplikácia D.Signer/XAdES 
(vyšší level, o tom v ďalšom blogu Krok 3. Na čo mi je elektronický zaručený podpis)

Všetky aplikácie nájdem na www.slovensko.sk v pravom hornom  menu Na stiahnutie, https://www.slovensko.sk/sk/na-stiahnutie.

Postrehy z procesu mojej inštalácie

eiD klient -  vyberala som si eiD klienta podľa operačného systému na mojom počítači a žiadne problémy sa objavili. Ak si nie som istý, aký presne operačný systém používam, pozriem si pomôcku Ako zistiť informácie o počítači a operačnom systéme. Po inštalácii sa objaví ikona eiD klienta na ploche aj s príručkou (odporúčam prebehnúť aspoň pohľadom :).
Na spodnej lište obrazovky je tiež  ikonka eiD klienta, pokiaľ je aplikácia spustená. Pravým klikom si otvorím menu a v Nastaveniach si viem zaklikať, kedy sa má aplikácia otvárať, internetové spojenie, zmeniť PIN či PUK, atď.

ovládač čítačky - ovládač čítačky som si nesťahovala, ale zapojila som čítačku do USB portu na počítači a ovládače sa nainštalovali samé, ako sa inštalujú pri prvom pripojení USB kľúča.

          Po vložení občianskeho preukazu (ak je vložený správne, svieti zelené svetielko :)  ) sa už môžem prihlásiť do e-schránky na www.slovensko.sk vpravo hore Prihlásiť sa na portál.

          Keď je všetko nainštalované správne, eiD klient si vypýta BOK 6-miestne číslo, ktorý slúži ako PIN pri bankovej karte. Pozor pri zadávaní kódu myškou, môže byť prednastavené náhodné zoradenie číslic, no je možné si ich zoradenie upraviť na usporiadané, prípadne je možné použiť klávesnicu.

          Ak je BOK zadaný správne, som v ponuke, kde si vyberiem príslušnú e-schránku ako občan, živnostník alebo firma a prezerám si moju komunikáciu so štátom.  Blahoželám si.:)

          Ak mi tento krátky súhrn nepomohol a potrebujem komplet všetky informácie, na stránke www.slovensko.sk v hornom pravom menu je ikonka Ako začať, kde sú kompletne zoradené informácie, šup tam.


          Mám e-schránku a čo  ďalej?  To si povieme v článku

Krok 2. Orientácia v e-schránke a ako delegovať prístup na inú osobu.

 

Katarína Serinová
KPS Poradenské centrum s.r.o.
office@poradenskecentrum.sk
0908473341

<< Späť na predchádzajúcu stranu




Potrebujete poradiť? Sme tu pre Vás.

KPS Poradenské centrum Vám pomôže pri výbere ideálneho úveru a poistenia.

Chcem si dohodnúť stretnutie